Problem z zajściem w ciążę? Właściwa suplementacja kwasem foliowymBadaniaprenatalne.pl

Masz problem z zajściem w ciążę? Zacznij od właściwej suplementacji kwasem foliowym

problem z zajściem w ciążę

Aktualizacja: 24 kwietnia 2018 r. 

Czy wiedziałaś, że niedobór kwasu foliowego nie tylko może przyczyniać się do wad wrodzonych dziecka, ale również utrudniać zajście w ciążę? Kobiety, które planują zajście w ciążę, powinny zwiększyć dawkę kwasu foliowego do 700 μg/dzień (ogólnie zalecana norma – 400 μg/dzień). Jak pokazują badania, wpływa to na częstość owulacji i zwiększa szansę poczęcia dziecka. Ważne jest jednak to, czy przyszła mama dobrze przyswaja tę witaminę. Dlatego oprócz kwasu foliowego zalecane jest spożywanie czerwonych i zielonych warzyw bogatych w witaminę C. Są jednak przypadki, gdy dieta nie wystarczy.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne wskazuje, że nawet 50% Polek może mieć obniżoną aktywność reduktazy metylenotetrahydrofolianowej MTHFR [1].

Przyczyną może być obecność wariantu C677T/A1298C genu MTHFR. Nie daje ona żadnych widocznych objawów, więc często kobiety dowiadują się o niej dopiero wtedy, gdy nie mogą zajść w ciążę lub gdy dochodzi do powtarzających się poronień. Jeśli bezskutecznie starasz się o dziecko, możesz na własną rękę wykonać proste badanie wariantów C677T i A1298C genu MTHFR. Na podstawie wyniku lekarz będzie mógł dobrać odpowiednią dawkę i formę kwasu foliowego.

Co się dzieje, gdy przyszła mama ma wariant C677T/A1298C genu MTHFR?

Jeśli przyszła mama jest posiadaczką wariantu C677T/A1298C genu MTHFR, jej organizm może mieć problem z prawidłowym przyswajaniem standardowej formy kwasu foliowego. Pomimo suplementacji organizm nie korzysta w pełni z witaminy i stąd pojawiają się niedobory. Te z kolei negatywnie wpływają na płodność, utrudniając poczęcie dziecka.

Zdaniem Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników u pacjentek, które mają polimorfizm genu MTHFR, bardziej skuteczna jest suplementacja aktywnym kwasem foliowym w porównaniu ze zwykłym [2].

Problem z zajściem w ciążę? Jaką dietę powinnaś stosować

Planując zajście w ciążę, oprócz przyjmowania większej dawki kwasu foliowego, warto też sięgnąć po witaminę D (w szczególności od października do kwietnia), a także kwasy z grupy omega 3 (zwłaszcza przy niskim spożyciu ryb).

Niestety przyszli rodzice często nie doceniają tego, jak duży wpływ na naszą płodność ma dieta. Zanim sięgniesz po złożone preparaty witaminowe, odwiedź dietetyka. Najlepsze rezultaty osiągniesz wtedy, gdy plan żywieniowy będzie dopasowany do Twoich potrzeb i niedoborów. Sama suplementacja witaminami zakupionymi w aptece może okazać się niewystarczająca.

Zobacz też: Ile kosztuje kwas foliowy?

Kwas foliowy w ciąży – infografika


Źródła:

[1] Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży, 2011, s. 1.

[2] D. Bomba-Opoń, L. Hirnle, J. Kalinka, A. Seremak-Mrozikiewicz: Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, “Ginekologia i Perinatologia Praktyczna” 2017, tom 2, nr 5, s. 213.


Przeczytaj również:

14/10/2016

Jedna odpowiedź do “Masz problem z zajściem w ciążę? Zacznij od właściwej suplementacji kwasem foliowym”

  1. agaska napisał(a):

    Nie miałam problemów z zajściem w ciążę, kwas foliowy łykałam też sporo czasu i przed i potem już do samego porodu, w ciąży brałam folik mama.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Polecane

Reklama

ANONIMOWA SONDA

Czy robiłaś badania prenatalne?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Przeczytaj inne:
badanie przepływu w obrębie przewodu żylnego
Czym jest badanie przepływu w obrębie przewodu żylnego?

Tekst powstał w konsultacji z lek. ginekologiem Zbigniewem Cierpisz z Kliniki Demeter Wady serca i naczyń krwionośnych są najczęstszą przyczyną śmiertelności płodów w czasie ciąży oraz noworodków po urodzeniu [1]. W celu ich wykluczenia, już...

Zamknij