Jak przetrwać ciążę zimą? Porady dla przyszłych mam - badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Jak przetrwać ciążę zimą?

Ciąża zimą niekoniecznie musi być nieprzyjemna i uciążliwa. Wystarczy pamiętać o odpowiednim ubraniu i stabilnych butach, postawić na rozgrzewającą dietę, a także poznać sprawdzone sposoby na ogrzanie się. Oczekiwanie na przyjście dziecka na świat będzie wtedy przyjemne i bezpieczne.

Ubranie na cebulkę i stabilne buty – w zimie są najważniejsze

Bardzo ważne jest bowiem zapewnienie optymalnej temperatury – nie dopuszczającej ani do zmarznięcia, ani do przegrzania. Ubranie „na cebulkę” umożliwi łatwe jej regulowanie, np. w sklepie czy autobusie i zmniejszy ryzyko pojawienia się infekcji. Warto pamiętać także o czapce, ponieważ to przez głowę ucieka najwięcej ciepła, a także szaliku i rękawiczkach.

Równie istotne są buty – stabilne, ciepłe i wygodne. Ciąża zimą to nie tylko rosnący brzuszek, ale również śliskie chodniki, które zwiększają ryzyko upadku. Najlepiej zrezygnować z obuwia na obcasie i sportowych butów o śliskiej podeszwie. Zamiast nich warto wybrać śniegowce lub ocieplane botki, których podeszwa będzie gumowa.

Ciąża zimą wymaga rozgrzewającej diety

Wraz z pożywieniem należy dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i pamiętać, by posiłki rozgrzewały i zapewniały energię na długo, a także zadbały o odporność. Sprawdzą się gęste zupy, pełnoziarniste pieczywo i makarony, tłuste ryby i chude mięso. Nie można rezygnować również z owoców i warzyw – w tym okresie najlepiej postawić na kiszonki, warzywa korzeniowe (np. marchew, pietruszkę), jabłka, banany i ziemniaki.

Warto pamiętać, że najważniejszym posiłkiem, nie tylko zimą, jest śniadanie. Kiedy pogoda za oknem nie rozpieszcza, dobrze wybrać to na ciepło, np. owsiankę z owocami czy omlet z warzywami.
Nie można zapominać o kwasie foliowym

Czytaj więcej: Dieta w ciąży

Większość witamin łatwo dostarczyć organizmowi zdrowo się odżywiając, jednak niektóre – np. kwas foliowy – wymagają suplementacji. W pierwszych tygodniach ciąży wpływa on na rozwój cewy nerwowej u dziecka, a jego niedobory mogą spowodować m.in. bezmózgowie czy rozszczep kręgosłupa.

Dobrze wiedzieć, że aż połowa kobiet może mieć zaburzone wchłanianie zwykłej formy kwasu foliowego – najpopularniejszej w aptekach. Wiąże się to z mutacją genu MTHFR, która uniemożliwia prawidłowe przyswajanie tej witaminy. Tylko badanie genetyczne pozwala wykryć mutację i dobrać formę i dawkę kwasu foliowego, która będzie bezpieczna.

 

Stopniowe rozgrzanie zapewni np. zmoczenie nóg w ciepłej wodzie

Ciąża zimą wymaga skutecznych – ale i bezpiecznych – sposobów na rozgrzanie. Są nimi np. zmoczenie nóg w ciepłej wodzie po powrocie do domu, wykorzystanie grubych, wełnianych skarpet (poprawią krążenie) czy wypicie ciepłego napoju. Najlepiej sprawdzą się słaba herbata lub gorące mleko. Warto pamiętać też o cieplejszym ubraniu czy kocu i odpowiedniej temperaturze w domu – powinna wynosić ok. 21-23 stopnie.

Doskonale rozgrzewa także ruch, dlatego w domu dobrze jest wykonać kilka wymachów, a np. na przystanku – przejść kilka kroków. Dobre samopoczucie, lepsze krążenie i przygotowanie do porodu zapewnią także regularne spacery.

Zobacz też: Kalendarz ciąży – ciąża tydzień po tygodniu


Przeczytaj również:

31/01/2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Polecany film

czat

Partnerzy