Dieta w ciąży. Co jeść w ciąży, czego nie jeść w ciąży? - badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Dieta w ciąży – co jeść, a czego unikać?

dieta w ciąży

Podczas ciąży w twoim organizmie zachodzi wiele zmian, dlatego też powinnaś teraz w szczególny sposób zadbać o swoje zdrowie. Przestrzeganie odpowiedniej diety jest obowiązkiem każdej przyszłej mamy. Nie chodzi tutaj tylko o spożywanie określonych posiłków, ale przede wszystkim o ich regularność i właściwe proporcje.

Dieta w ciąży – spis treści:

  1. 10 produktów żywnościowych zalecanych dla kobiet w ciąży
  2.  12 zasad dobrego odżywiania w ciąży
  3. W ciąży zacznij dzień od obfitego śniadania
  4. Małe „co nieco” w ciąży: warzywa, owoce i bakalie
  5. W czasie ciąży jedz dużo białka
  6. Nasiona słonecznika – witaminy i składniki mineralne
  7. Orzechy mają korzystny wpływ na rozwój umysłowy dziecka
  8. Po 6 miesiącu wzrasta zapotrzebowanie na wapń
  9. Dieta w ciąży musi być zbilansowana
  10. Czego nie jeść w ciąży? 

Dieta w ciąży: 10 produktów żywnościowych zalecanych

Co powinna jeść kobieta w ciąży?

  • Mięso
  • Wędliny
  • Mleko i przetwory mleczne
  • Oleje roślinne
  • Ryby
  • Warzywa
  • Owoce
  • Produkty zbożowe
  • Kasze
  • Napoje

Dieta w ciąży: 12 zasad dobrego odżywania

  1. Jedz 5-6 posiłków dziennie co 3-4 godziny. Jeśli czujesz głód możesz pozwolić sobie na małą przekąskę.
  2. Ustal regularne godziny posiłków, np. 8.00 śniadanie, 11.00 drugie śniadanie, 14.00 obiad, 17.00 podwieczorek, 20.00 kolacja.
  3. Dzień zaczynaj od białkowego śniadania, np. zupy mlecznej, owsianki, chudego twarogu lub jajek.
  4. Kolację staraj się spożywać najpóźniej 2-3 godziny przed pójściem spać, lecz nie kładź się do łóżka głodna.
  5. Jeśli cierpisz z powodu ciążowych mdłości pamiętaj o niewielkiej przekąsce przy łóżku, np. krakersy, niewielka kanapka lub owoc.
  6. Jeśli męczy cię zgaga unikaj cytrusów, słodkich ciast i soków owocowych.
  7. Do każdego posiłku staraj się włączyć warzywo lub owoc. Duża ilość błonnika w diecie zapobiegnie nieprzyjemnym zaparciom.
  8. Jedz produkty, na które masz ochotę. Organizm poprzez tzw. ciążowe zachcianki podpowiada czego mu brakuje w diecie.
  9. Unikaj tłustych, smażonych i ostro przyprawionych potraw oraz produktów mogących wywoływać alergie.
  10. Wybieraj dobre tłuszcze roślinne, np. oliwę z oliwek lub olej z pestek winogron.
  11. Unikaj słodkich i gazowanych napojów oraz tzw. energetyków i alkoholu. Zastąp je sokami owocowymi i warzywnymi, słabą herbatą, wodą mineralną lub naparami z kopru włoskiego, rumianku, mięty lub melisy.
  12. Uważaj na zioła, nie wszystkie są wskazane w ciąży.

W ciąży zacznij dzień od obfitego śniadania

Jest to najważniejszy posiłek  w ciągu dnia, ponieważ daje Ci energię potrzebną do jego aktywnego spędzenia. Ważne jest też to, abyś podczas diety dla kobiet w ciąży spożywała przynajmniej dwa ciepłe posiłki dziennie oraz niezbyt obfitą kolację. Ten ostatni posiłek powinien być lekkostrawny, ponieważ nasz żołądek w nocy nie pracuje tak „wydajnie” jak w ciągu dnia.

Zobacz też: Kiedy wykonać badania w czasie ciąży

Małe „co nieco” w ciąży: warzywa, owoce i bakalie

Ciężarna powinna jeść tyle, ile czuje, że jest jej potrzebne. Nie musi ograniczać diety w ciąży do głównych posiłków. Może sobie pozwolić na „małe co nieco” pomiędzy nimi. Musisz jednak pamiętać, że to co spożywasz ma ogromny wpływ na rozwój płodu. Jeśli decydujesz się na przekąskę to powinien to być pokarm jak najlepszy pod względem jakościowym, czyli bogaty w witaminy i sole mineralne. W okresie ciąży powinnaś jeść dużo warzyw, owoców i bakalii. Jeśli Ty też masz słabość do słodyczy, to w niestety powinnaś wytoczyć jej wojnę, przynajmniej do czasu urodzenia dziecka. Ich nadmiar może być bowiem przyczyną wielu poważnych powikłań.

W czasie ciąży jedz dużo białka

W tym okresie rośnie bowiem zapotrzebowanie Twojego organizmu na ten właśnie składnik. Dlatego też powinnaś włączyć do swojej diety w ciąży produkty mleczne oraz ich przetwory, a także jaja, ryby nasiona roślin strączkowych, jak i również niewielkie ilości orzechów. Dzięki nasionom roślin strączkowych uzupełnisz zapotrzebowanie organizmu na witaminy z grupy B, kwas foliowy, biotynę, lecytynę, wapń, żelazo, fosfor, magnez, cynk, mangan, potas. Składniki te mają decydujący wpływ na wytworzenie kośćca, a także układu nerwowego i krwionośnego u twojego maleństwa. Dostarczają także niezbędnych aminokwasów, których na próżno szukać w produktach zbożowych.

Inny ważny element twojej diety w ciąży powinny stanowić jajka. Dostarczają one organizmowi witaminy B12, która jest niezbędna dla wytworzenia prawidłowego układu nerwowego u płodu. Oprócz tego zawierają one wiele innych składników, takich jak żelazo, wapń, lecytyna i kwas foliowy , które z kolei zapobiegają wadom wrodzonym u dziecka.

Nasiona słonecznika – witaminy i składniki mineralne

Ważnym składnikiem diety ciężarnej powinny być także nasiona słonecznika. Są one cennym źródłem witamin z grupy B. (między innymi B6) a także witamin A, D i E. Oprócz tego zawierają wiele składników mineralnych, takich jak cynk, żelazo, magnez, wapń. Odgrywają bardzo ważną rolę w tworzeniu struktur skóry i nabłonka u płodu. Nie tylko nasiona słonecznika w czystej postaci mają korzystny wpływ na prawidłowy rozwój twojego dziecka. Równie wielkie znaczenie odgrywa olej słonecznikowy, który jest cennym źródłem niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych diety ciężarnej. Te z kolei obniżają poziom cholesterolu we krwi, mają także korzystny wpływ na pamięć i koncentrację, a u rozwijającego się dziecka na jego prawidłowy wzrost i rozwój fizyczny.

Orzechy mają korzystny wpływ na rozwój umysłowy dziecka

Wiewiórki wiedzą co dobre. Już nasze babcie zauważyły , że orzechy mają ogromny wpływ na poprawę pamięci i koncentracji. Zawierają one dużo białka tłuszczu oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są bardzo łatwo przyswajane przez organizm. Orzechy zawierają także witaminę E , która skutecznie chroni przed poronieniem oraz witaminy z grupy B i witaminę PP, które stymulują rozwój płodu. Orzechy są też bogatym źródłem cynku, który ma wpływ na rozwój umysłowy dziecka. Nie powinno go więc zabraknąć  w diecie ciężarnej!

Po 6 miesiącu ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń

Zapotrzebowanie na określone składniki zależy od zaawansowania ciąży. W drugiej połowie ciąży, kiedy rozwój dziecka wyraźnie  przyspiesza, wzrasta zapotrzebowanie na związki budulcowe i wapń. Dlatego też powinnaś wówczas wprowadzić do swojej ciążowej diety więcej pełnoziarnistego pieczywa, a także warzyw, owoców i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Co do tego ostatniego składnika, to znajdziesz go między innymi w oliwie z oliwek, oleju słonecznikowym lub sojowym, pestkach winogron oraz orzechach i nasionach słonecznika.

Każdej kobiecie w ciąży zależy zarówno na swoim zdrowiu i urodzie, jak i na zdrowiu i bezpieczeństwie rozwijającego się w jej łonie maleństwa. Pomimo tego, że matki zazwyczaj dobro dziecka stawiają ponad swoim własnym, nie oznacza jednak, że jedno i drugie nie może iść w parze. Musisz pamiętać, że zbyt duża ilość spożywanych pokarmów powoduje otyłość nie tylko u Ciebie, ale także u dziecka. Dlatego powinna ona być kontrolowana w kolejnych okresach ciąży, przy współudziale lekarza. Dobrze więc jeśli kobieta z prawidłową wagą w pierwszych 6 miesiącach ciąży nie przytyje więcej niż 4-5 kg, zaś w ostatnich  3 nie więcej niż 7 kg.

Polecamy: Waga w ciąży. Ile powinnaś przytyć w ciąży?

Dieta w ciąży musi być zbilansowana!

Jak już wielokrotnie zostało powiedziane dieta dla kobiet w ciąży jest bardzo ważna. W wielu miejscach porywa się ona z zasadami zdrowego żywienia, zalecanymi przez dietetyków. Musi być zbilansowana i dostarczać wszystkich niezbędnych dla  zdrowia składników odżywczych. Jednocześnie wymaga wyeliminowania tych produktów, które mogą szkodzić, zarówno matce jak i dziecku.

Czego nie jeść w ciąży?

Na pewno powinnaś wyeliminować ze swojego dotychczasowego jadłospisu pokarmy utrudniające przyswajanie wapnia, a będą nimi np.  zupy w proszku, konserwy mięsne, napoje gazowane typu cola.

Nie powinnaś także pić kawy oraz mocnej herbaty (niedopuszczalne jest spożywanie alkoholu!), ponieważ napoje te wypłukują z organizmu wapń.

Podczas ciąży należy zrezygnować z surowego mięsa oraz ryb, gdyż mogą one być źródłem zakażenia salmonellą lub toksoplazmozą. Jeśli więc lubisz sushi i tatara, na okres ciąży musisz o nich zapomnieć. Czego jeszcze unikać w ciąży? Dieta kobiety w ciąży nie może zawierać posiłków ciężkostrawnych i wysokokalorycznych oraz serów pleśniowych. Nigdy nie przyjmuj na własną rękę witamin A oraz D. Nadmiar witamin, czyli hiperwitaminoza, potrafi być tak samo niebezpieczna dla płodu jak ich brak!  Powinnaś zatem skonsultować ich zażywanie z lekarzem.

Przeczytaj też: Badania w ciąży. Kalendarz badań w ciaży

badania w ciąży

REKLAMA


 Kalendarz ciąży

 

06/06/2015

13 odpowiedzi na “Dieta w ciąży – co jeść, a czego unikać?”

  1. aruś napisał(a):

    moja pani jest w ciązy , czy moge z nia uprawiac seks , chociaz 6 razy w tygodniu

    • Redakcja Badaniaprenatalne.pl napisał(a):

      Jeżeli kobieta czuje się dobrze i lekarz ginekolog nie widzi przeciwwskazań to nie trzeba rezygnować z seksu w czasie ciąży. W przypadku wątpliwości najlepiej porozmawiać z lekarzem.

  2. Ola napisał(a):

    a czy są jakieś skuteczne i bezpieczne środki na zaparcia w ciąży?

  3. mloda mama napisał(a):

    witam, jestem w 5 tygodniu ciazy, czy moge isc na solarium?

  4. AnnaAngela napisał(a):

    Witam,jestem w 17 tyg ciąży… Od kilku dni mam lekkie,chwilowe kłócia w okolicy pępka po prawej stronie,lub czasem samego pępka.Czy to normalne?wizyte kontrolną mam za 4 dni,ale sie martwie.prosze o odp.

    • badaniaprenatalne.pl napisał(a):

      Witam, może być wiele powodów kłującego bólu brzucha w ciąży (m.in. powiększanie się macicy, a od około 18 tc odczuwane są ruchy dziecka). Czy bólom towarzyszą inne objawy?

  5. Melka napisał(a):

    A co z przyjmowaniem suplementów w ciąży. Jakie witaminy powinnyśmy brać?? sam kwas foliowy wystarczy?

  6. Iza napisał(a):

    Mnie lekarka poleciła brać suplement zawierający kilka niezbędnych dla nas ciężarnych składników/witamin. Brałam pregnę plus przy dwóch ciążach i bardzo fajnie się po niej czułam. Nawet nastrój miałam dobry i stabilny 🙂 A zawiera nie tylko kwas foliowy, ale też kwasy dha, żelazo, cynk, jod i wit d. Polecam, spróbuj :))

  7. Sam napisał(a):

    Witam. Jestem w 3tygodniu ciąży. Przeczytałam wasz artykuł.
    Mam kilka pytać. Jakie konkretnie ryby można jeść? Czy np pierogi z grzybami można jeść,lub pieczarki?
    Czy zabronione jest spożywanie majonezu? Proszę o odpowiedź.

  8. Nat napisał(a):

    Sam, ja majonezu i tak unikałabym, bo to średnio zdrowy produkt. Z ryb na pewno unikaj tuńczyka w puszce, łososia, no i oczywiście pangi, tilapii itp. Też ci mogę pregnę mogę do tego polecić. Jest świetnym uzupełnieniem jeśli mamy dietę ubogą w ryby. Ja sie po niej bardzo dobrze czułam i maluch miał wzorowe wyniki potem 🙂 a grzybów nie lubię 😛

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

logo mamy-mamom.pl