Jak przetrwać ciążę zimą? Porady dla przyszłych mam - badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Jak przetrwać ciążę zimą?

Aktualizacja 19 kwietnia 2018 r.

Ciąża zimą niekoniecznie musi być nieprzyjemna i uciążliwa. Wystarczy pamiętać o odpowiednim ubraniu i stabilnych butach, postawić na rozgrzewającą dietę, a także poznać sprawdzone sposoby na ogrzanie się. Oczekiwanie na przyjście dziecka na świat będzie wtedy przyjemne i bezpieczne.

Ubranie na cebulkę i stabilne buty – w zimie są najważniejsze

Bardzo ważne jest bowiem zapewnienie optymalnej temperatury – nie dopuszczającej ani do zmarznięcia, ani do przegrzania. Ubranie „na cebulkę” umożliwi łatwe jej regulowanie, np. w sklepie czy autobusie i zmniejszy ryzyko pojawienia się infekcji. Warto pamiętać także o czapce, ponieważ to przez głowę ucieka najwięcej ciepła, a także szaliku i rękawiczkach.

Równie istotne są buty – stabilne, ciepłe i wygodne. Ciąża zimą to nie tylko rosnący brzuszek, ale również śliskie chodniki, które zwiększają ryzyko upadku. Najlepiej zrezygnować z obuwia na obcasie i sportowych butów o śliskiej podeszwie. Zamiast nich warto wybrać śniegowce lub ocieplane botki, których podeszwa będzie gumowa.

Ciąża zimą wymaga rozgrzewającej diety

Wraz z pożywieniem należy dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i pamiętać, by posiłki rozgrzewały i zapewniały energię na długo, a także zadbały o odporność. Sprawdzą się gęste zupy, pełnoziarniste pieczywo i makarony, tłuste ryby i chude mięso. Nie można rezygnować również z owoców i warzyw – w tym okresie najlepiej postawić na kiszonki, warzywa korzeniowe (np. marchew, pietruszkę), jabłka, banany i ziemniaki.

Warto pamiętać, że najważniejszym posiłkiem, nie tylko zimą, jest śniadanie. Kiedy pogoda za oknem nie rozpieszcza, dobrze wybrać to na ciepło, np. owsiankę z owocami czy omlet z warzywami.
Nie można zapominać o kwasie foliowym

Czytaj więcej: Dieta w ciąży

Większość witamin łatwo dostarczyć organizmowi zdrowo się odżywiając, jednak niektóre – np. kwas foliowy – wymagają suplementacji. W pierwszych tygodniach ciąży wpływa on na rozwój cewy nerwowej u dziecka, a jego niedobory mogą spowodować m.in. bezmózgowie czy rozszczep kręgosłupa.

Dobrze wiedzieć, że aż połowa kobiet może mieć obniżoną aktywność reduktazy metylenotetrahydrofolianowej MTHFR  [1], co w konsekwencji zaburza wchłanianie zwykłej formy kwasu foliowego – najpopularniejszej w aptekach. Wiąże się to z obecnością wariantów C677T i A1298C genu MTHFR. Tylko badanie genetyczne pozwala je wykryć. Wynik testu daje lekarzowi szansę, by dobrać formę i dawkę kwasu foliowego odpowiednią dla Twojego organizmu. Zdaniem Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników u pacjentek, które mają polimorfizm genu MTHFR, bardziej skuteczna jest suplementacja aktywnym kwasem foliowym w porównaniu ze zwykłym [2].

 

Stopniowe rozgrzanie zapewni np. zmoczenie nóg w ciepłej wodzie

Ciąża zimą wymaga skutecznych – ale i bezpiecznych – sposobów na rozgrzanie. Są nimi np. zmoczenie nóg w ciepłej wodzie po powrocie do domu, wykorzystanie grubych, wełnianych skarpet (poprawią krążenie) czy wypicie ciepłego napoju. Najlepiej sprawdzą się słaba herbata lub gorące mleko. Warto pamiętać też o cieplejszym ubraniu czy kocu i odpowiedniej temperaturze w domu – powinna wynosić ok. 21-23 stopnie.

Doskonale rozgrzewa także ruch, dlatego w domu dobrze jest wykonać kilka wymachów, a np. na przystanku – przejść kilka kroków. Dobre samopoczucie, lepsze krążenie i przygotowanie do porodu zapewnią także regularne spacery.

Zobacz też: Kalendarz ciąży – ciąża tydzień po tygodniu


Źródła:

[1] Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży, 2011, s. 1.

[2] D. Bomba-Opoń, L. Hirnle, J. Kalinka, A. Seremak-Mrozikiewicz: Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, “Ginekologia i Perinatologia Praktyczna” 2017, tom 2, nr 5, s. 213.


Jak przetrwać ciążę zimą?
Oceń ten artykuł

Przeczytaj również:

31/01/2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Polecane

Eksperci badaniaprenatalne.pl

Dr hab. n. med. Marcin Wiecheć, specjalista położnictwa i ginekologii

Lek. med. Zbigniew Cierpisz, specjalista ginekolog-położnik

Dr n. med. Lech Dudarewicz, specjalista ginekolog-położnik

Agnieszka Kurczuk-Powolny, specjalista ginekolog-położnik

Dr n. med. Robert Woytoń, specjalista ginekologii i położnictwa

Dr hab.n.med.prof.nadzw.PR Zbigniew Banaczek, specjalista ginekolog-położnik

Katarzyna Uryga, pielęgniarka

dr n. med. Renata Posmyk, specjalista genetyki klinicznej

Barbara Prokurat, ekspert ds. ustalenia ojcostwa i pokrewieństwa

Olga Przybyłek, psychoterapeuta

Magdalena Kornacka, dietetyk

mgr Aleksandra Majsnerowska, dietetyk kliniczny

mgr Katarzyna Nowak, dietetyk kliniczny

Dowiedz się więcej

ANONIMOWA SONDA

Czy robiłaś badania prenatalne?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Polecamy:

Jak zrozumieć wyniki obliczonego ryzyka dla trisomii 21

Badania prenatalne w pierwszym trymestrze. Jak zrozumieć wyniki obliczonego ryzyka dla trisomii 21

O interpretacji wyników badań prenatalnych, specjalnie dla portalu badaniaprenatalne.pl opowiadają dr hab. n. med. Marcin Wiecheć i dr n.med. Agnieszka Nocuń, www.dobreusg.pl. Postanowiliśmy opisać podstawowe zasady interpretacji wyników, ponieważ nie tylko wiele pacjentek, a także lekarzy ginekologów i genetyków ma z tym problem. Praktycznie w każdym tygodniu konsultujemy około 5 pacjentek wyrażając nasze drugie opinie po badaniach […]
18 komentarzy
Przeczytaj inne:
Badania DNA nie tylko dla ojców
Badania DNA nie tylko dla ojców?

Testy DNA kojarzą nam się przede wszystkim z testami na ojcostwo. Czasem jednak sięgają po nie także kobiety. Nie jest to zaskoczeniem jeśli wykonują je swoim partnerom, aby mieć pewność, że dziecko pochodzi rzeczywiście od...

Zamknij