Poradnik ciąża
Poradnik ciąża
Poradnik ciąża

Ratunku! Bardzo szybko tyję w ciąży!

bardzo szybko tyje w ciąży

Wiele przyszłych mam uskarża się, że strasznie tyje w ciąży. Jest to nieuniknione. Przybieranie na wadze w ciąży to fizjologiczny proces. Właśnie dzięki niemu nasze maleństwo może żyć i się rozwijać. Jeśli jednak wydaje nam się, że za szybko tyjemy w ciąży, to powinnyśmy skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę. Nadwaga może zaszkodzić dziecku i przyszłej mamie.

Spis treści:

1. Jak sprawdzić, czy za szybko tyje w ciąży?
2. Za szybko tyje w ciąży – co robić?
3. Strasznie tyje w ciąży – czym grozi to dziecku?

Jak sprawdzić, czy za szybko tyje w ciąży?

Na dodatkowe kilogramy w ciąży składa się wiele czynników. Tycie w ciąży jest spowodowane m.in. powiększeniem macicy, pojawieniem się wód płodowych, zwiększeniem objętości krwi i innych płynów w organizmie czy wykształceniem łożyska. To wszystko daje nam aż kilkanaście kilogramów więcej.

To, jak szybko tyjemy w ciąży, zależy głównie od naszej masy ciała sprzed ciąży. Na tej podstawie stworzone zostały normy właściwego przyrostu masy ciała w ciąży:

● Kobiety z niedowagą od drugiego trymestru ciąży powinny tyć 0,6-0,7 kg na tydzień. Przed samym porodem ich masa ciała powinna być o 14-18 kg większa.
● Kobiety o prawidłowej masie ciała powinny przytyć 12-14 kg więcej. Od drugiego trymestru ich waga powinna wzrastać o 0,4-0,5 kg tygodniowo.
● W przypadku nadwagi kobieta w ciąży powinna przytyć 7-12 kg. Tygodniowo od drugiego trymestru jej waga powinna zwiększać się o około 0,3 kg.
● Kobiety otyłe w ciąży powinny przytyć najmniej. Ich masa ciała przed porodem powinna być większa o 5-9 kg. Tygodniowy przyrost wagi od drugiego trymestru powinien z kolei wynosić 0,2 kg.

Powyższe normy pomogą nam łatwo sprawdzić, czy za szybko tyjemy w ciąży.

Zobacz również: Kalendarz ciąży miesiąc po miesiącu

Za szybko tyje w ciąży – co robić?

Nadmierne tycie w ciąży może być niebezpieczne dla dziecka i przyszłej mamy, dlatego należy mu zapobiegać. W tym celu przyszła mama powinna:

● Obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne i dodać do niego 360 kalorii w drugim trymestrze ciąży i 475 w trzecim. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jak jeść zgodnie z naszymi potrzebami
● Regularnie kontrolować przyrost masy ciała
● Stosować dietę bogatą w produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce, ryby i chude mięso.
● Unikać słodyczy, żywności typu fast-food, smażonych potraw, tłustych mięs oraz napojów gazowanych
● Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną, jeśli tylko Twój stan zdrowia na to pozwala

Zobacz również: Ratunku! Mam za małe buty po ciąży!

Strasznie tyje w ciąży – czym grozi to dziecku?

Nadwaga w ciąży może mieć skutki groźne dla dziecka i matki. W większości przypadków prowadzi ona do makrosomii płodu, czyli zbyt dużej masy urodzeniowej dziecka. Wynika ona z nadmiernej ilości energii przyjmowanej przez dziecko w trakcie ciąży. Makrosomia płodu zwykle powoduje konieczność wykonania cesarskiego cięcia. Zwiększa także ryzyko wystąpienia u dziecka chorób takich jak otyłość, choroby sercowo-naczyniowe czy cukrzyca typu II.

Data publikacji: 22/09/2022, Data aktualizacji: 23/09/2022

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.