Witaminy w ciąży - sprawdź, jakich witamin potrzebujesz w ciąży - badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Witaminy w ciąży – jakich potrzebujesz?

witaminy w ciąży

Aktualizacja: 19 kwietnia 2018 r. 

W ciąży nie możesz zapominać o witaminach. Najistotniejsze dla Ciebie i Twojego dziecka to kwas foliowy, B1, A, D, E i C. By zapobiec niedoborom, w przypadku niektórych substancji wystarczy zdrowa dieta, a w innych – potrzebna jest suplementacja. Konieczna jest szczególnie przy kwasie foliowym – „witaminie życia”. Sprawdź, jakie witaminy w ciąży są potrzebne.

1. Kwas foliowy – ważny szczególnie na początku ciąży

To wtedy rozwija się cewa nerwowa dziecka. Ten organ zostanie później przekształcony w rdzeń kręgowy i mózg, jednak gdy pojawią się niedobory „witaminy życia”, może stać się to w sposób wadliwy, doprowadzając m.in. do rozszczepu kręgosłupa czy bezmózgowia. Dieta bogata w kwas foliowy jest bardzo ważna, jednak pokrywa ona tylko połowę zapotrzebowania. Z tego powodu potrzebna jest dodatkowa suplementacja, najlepiej rozpoczęta minimum 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę.

Tymczasem aż połowa Polek może mieć obniżoną aktywność reduktazy metylenotetrahydrofolianowej MTHFR [1], co powoduje obniżone wchłanianie kwasu foliowego. Może wiązać się to z obecnością wariantu C677T/A1298C genu MTHFR. Aby go wykryć, wystarczy wykonać proste badanie DNA. Zdaniem Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników u pacjentek, które mają polimorfizm genu MTHFR, bardziej skuteczna jest suplementacja aktywnym kwasem foliowym w porównaniu ze zwykłym [2]. Warto więc mieć świadomość ewentualnej obecności wariantu.

2. Witamina B1 – także ważna dla mózgu

Dzięki witaminie B1 węglowodany przekształcane są w energię, co umożliwia prawidłowy rozwój mózgu, układu nerwowego, mięśni i serca, a także działa antyoksydacyjnie. Zwykle nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji, ale warto zachować bogatą w ten składnik dietę. Produkty, które zawierają witaminę B1 to m.in. zboża (szczególnie żytnie pieczywo), kasza manna, ryby, mięso wieprzowe, warzywa i owoce (np. por, mandarynka, kalafior).

3. Witamina A – mocne kości i zęby oraz dobry wzrok

Działanie witaminy A polega na ochronie komórek organizmu przed uszkodzeniami, zachowaniu skóry w dobrym stanie, a także wzmocnieniu kości i zębów. Substancja ta pozytywnie wpływa też na rozwój wzroku dziecka. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku nadmiar może być szkodliwy – zwiększa ryzyko obecności kłopotów z krążeniem. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A można pokryć jedząc dwie marchewki. Z tego powodu tej witaminy nie należy suplementować.

4. Witamina D – pomaga m.in. przyswajać wapń

Witamina D sprawia, że możliwe jest prawidłowe wchłanianie wapnia, a co za tym idzie – wzmocnienie kości i zębów. Substancja ta zmniejsza również prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy typu 1 i innych schorzeń autoimmunologicznych. W ciąży dobrze spożywać produkty bogate w witaminę D (m.in. ryby, jaja, produkty mleczne czy oleje roślinne), a także korzystać z dodatkowej suplementacji i pamiętać o spacerach w słoneczne dni.

5. Witamina E zmniejsza ryzyko utraty ciąży

Jest więc bardzo ważna na tym etapie. Pozytywnie wpływa też na mózg, wzrok i cały układ nerwowy dziecka, a także jego skórę i mięśnie. Pomaga również chronić płuca, transportować składniki odżywcze i wytwarzać czerwone krwinki. Witamina E znajduje się m.in. w żółtkach jaj, tłustych rybach, olejach roślinnych i zbożach, jednak dobrze dodatkowo ją suplementować.

Zobacz też: Dieta w ciąży. Co jeść, a czego unikać?

6. Witaminy w ciąży – witamina C wpływa na 300 procesów organizmu

Chociaż witamina C znana jest szczególnie jako ta poprawiająca odporność, pomaga także w pracy układu nerwowego i hormonalnego, a także ułatwia w przyswajaniu żelaza. Odpowiednią dawkę tej witaminy można zapewnić, wykorzystując produkty w nią bogate: cytrusy, pietruszkę, truskawki, czarną porzeczkę, pomidory czy paprykę.


Źródła:

[1] Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży, 2011, s. 1.

[2] D. Bomba-Opoń, L. Hirnle, J. Kalinka, A. Seremak-Mrozikiewicz: Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, “Ginekologia i Perinatologia Praktyczna” 2017, tom 2, nr 5, s. 213.


Witaminy w ciąży – jakich potrzebujesz?
5 Liczba ocen: 2

Przeczytaj również:

14/04/2017

5 odpowiedzi na “Witaminy w ciąży – jakich potrzebujesz?”

  1. ulciaa napisał(a):

    W sumie brałam długo folik, a z witamin nic nie łykałam, ale za to tez zmieniłam zupełnie dietę , zwracałam uwagę na to co kupuję, ile ma wartości odżywczych i jaki skład.

  2. Fredzia napisał(a):

    Nasz płód, by mógł się zdrowo rozwijać potrzebuje odpowiednich witamin i minerałów. Nie zawsze nasza dieta wystarcza, by odpowiednią zgromadzić. W takich przypadkach jednym z sposobów uzupełnienia diety w witaminy może być odpowiedni suplement diety. [Link do wiadomości redakcji]

  3. Izka napisał(a):

    Ja dopiero staram sie zajsc w ciaze i zaczelam brac pregne plus. Czy to prawda ze zaiwera taka ilosc witamin, ze mozna ja brac przez caly okres ciazy i karmienia piersia?

  4. werka napisał(a):

    polskie towarzystwo ginekologiczne zaleca na początku ciąży jod, kwas foliowy, dha, a od drugiego trymestru jeszcze magnez i wit D, resztę zapewnia zróżnicowana dieta

  5. Alicja napisał(a):

    Ja zażywam mama dha premium i aż sprawdziłam sobie skład. Oprócz kwasu i wymienionych witamin ma jeszcze magnez. Czy coś wiadomo o zapotrzebowaniu na niego w czasie ciąży? Jakoś nie zastanawiałam się nad tym, bo moje samopoczucie jest super, ale nauki nigdy dość 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Polecane

Eksperci badaniaprenatalne.pl

Dr hab. n. med. Marcin Wiecheć, specjalista położnictwa i ginekologii

Lek. med. Zbigniew Cierpisz, specjalista ginekolog-położnik

Dr n. med. Lech Dudarewicz, specjalista ginekolog-położnik

Agnieszka Kurczuk-Powolny, specjalista ginekolog-położnik

Dr n. med. Robert Woytoń, specjalista ginekologii i położnictwa

Dr hab.n.med.prof.nadzw.PR Zbigniew Banaczek, specjalista ginekolog-położnik

Katarzyna Uryga, pielęgniarka

dr n. med. Renata Posmyk, specjalista genetyki klinicznej

Barbara Prokurat, ekspert ds. ustalenia ojcostwa i pokrewieństwa

Olga Przybyłek, psychoterapeuta

Magdalena Kornacka, dietetyk

mgr Aleksandra Majsnerowska, dietetyk kliniczny

mgr Katarzyna Nowak, dietetyk kliniczny

Dowiedz się więcej

ANONIMOWA SONDA

Czy robiłaś badania prenatalne?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Polecamy:

Jak zrozumieć wyniki obliczonego ryzyka dla trisomii 21

Badania prenatalne w pierwszym trymestrze. Jak zrozumieć wyniki obliczonego ryzyka dla trisomii 21

O interpretacji wyników badań prenatalnych, specjalnie dla portalu badaniaprenatalne.pl opowiadają dr hab. n. med. Marcin Wiecheć i dr n.med. Agnieszka Nocuń, www.dobreusg.pl. Postanowiliśmy opisać podstawowe zasady interpretacji wyników, ponieważ nie tylko wiele pacjentek, a także lekarzy ginekologów i genetyków ma z tym problem. Praktycznie w każdym tygodniu konsultujemy około 5 pacjentek wyrażając nasze drugie opinie po badaniach […]
18 komentarzy
Przeczytaj inne:
15 października – Dzień Dziecka Utraconego
15 października – Dzień Dziecka Utraconego

Już od 1988 roku na świecie i 2004 roku w Polsce 15 października obchodzimy Dzień Dziecka Utraconego. To moment pamięci o wszystkich najmłodszych zmarłych i okazja do refleksji na temat problemów ich rodzin. Skąd ta...

Zamknij