Ćwiczenia w ciąży. Jak ćwiczyć w ciąży? - badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Ćwiczenia w ciąży

ćwiczenia w ciąży

Ciąża to trudny okres dla kobiety. W jej organizmie zachodzi wiele zmian mających na celu jego przystosowanie do nowej sytuacji. Owe zmiany zachodzą nie tylko w obrębie narządu rodnego, ale także całego ciała.

Zarówno w układzie krążenia, układzie oddechowym jak i również aparacie ruchu zachodzą zmiany adaptacyjne. Wzrasta podstawowa przemiana materii, a także zwiększa się ilość krwi krążącej oraz wypełniającej naczynia. Niektórzy uważają, iż kobieta w ciąży ma mniejszą sprawność fizyczną.

poradnik_przygotowania_do_ciazyNic bardziej błędnego ! W latach 60 –tych przeprowadzono badania naukowe, z których wynika, iż wydolność fizyczna u kobiet w ciąży nie obiega od tej jaką posiadają kobiety nieciężarne. Co ciekawe między 25 a 32 tygodniem ciąży wydolność fizyczna kobiety jest znacznie większa niż przeciętna. Wszystkie wyżej przedstawione informacje świadczą o tym, iż organizm potrafi się bardzo dobrze przystosować do nowej sytuacji.

Ćwiczenia w ciąży – ćwiczyć, czy nie ćwiczyć?

Nie podlega wątpliwością, że w miarę rozwoju ciąży następuje przyrost wagi ciała. W związku z tym kobieta podczas wysiłku zużywa więcej energii, a to powoduje że mięśnie szybciej się męczą. Niemniej jednak nie należy pod żadnym pozorem rezygnować z aktywności fizycznej w czasie ciąży. Badania naukowe wykazały korzystny wpływ gimnastyki na poprawę podstawowych funkcji układów w organizmie kobiety oraz polepszenie samopoczucia i zwiększenie sprawności fizycznej.

Podczas ćwiczeń w ciąży rozwijamy świadomość własnego ciała a to z kolei przyczynia się do ułatwienia porodu. Dlatego też należy systematycznie przez cały okres ciąży wykonywać ćwiczenia fizyczne. Najlepiej jeśli będziesz to robiła każdego dnia w domu ( zajęcia w szkole rodzenia raz w tygodniu to stanowczo za mało!). Twoja aktywność fizyczna na pewno nie zaszkodzi ani Tobie ani dziecku. Jeśli istnieją jakieś przeciwwskazania do tego abyś mogła uprawiać ćwiczenia w okresie ciąży na pewno poinformuje Cię o tym twój lekarz.

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Istnieje wiele form aktywności fizycznej, które mają bardzo dobry wpływ na rozwój płodu oraz przygotowanie do porodu. Korzystne są bez wątpienia piesze wędrówki, jazda na rowerze a także pływanie. Powinnaś jak najwięcej czasu spędzać na wolnym powietrzu. Niewskazane są wszelkie formy aktywności, które narażają ciało na wstrząsy.

W związku z tym powinnaś zrezygnować z jazdy na nartach, gry w tenisa, jazdy konnej, wspinaczki górskiej, surfingu, żeglarstwa, sportów motorowych oraz wszelkich sportów walki. Jeśli zaś chodzi o bieganie to dopuszczalne jest ono tylko wówczas gdy kobieta trenowała biegi przed zajściem w ciążę.

Na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego poród naturalny jest porodem wyuczonym. Dlatego też bardzo ważne jest aby podczas ciąży kobieta nabyła pewne umiejętności, które pomogą jej rodzić w sposób świadomy, aktywny i sprawny. Większość ciężarnych przygotowanych psychofizycznie przezywa poród jako zadanie, w którym rola matki jest niezastąpiona w ochronie rodzącego się dziecka. Omijają one zespół niekorzystnych reakcji, które zamykają się w pętlę: lęk – skurcz – ból.

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i nabyciu pewnych umiejętności kobieta może przeżyć okres ciąży i porodu jako cenne doświadczenie dla samej siebie. Ważne jest także abyś poznała techniki relaksacji oraz sposób oddychania na użytek poszczególnych faz porodu.


Przeczytaj również:

09/06/2015

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.