Gdzie mamy szukają wiedzy o badaniach w ciąży?

Gdzie mamy szukają wiedzy o badaniach w ciąży

USG, KTG, morfologia, glukoza… W którym tygodniu wykonać badania, kiedy udać się do lekarza, co oznaczają wyniki? Łatwo się w tym wszystkim pogubić, dlatego przyszłym mamom z pomocą przychodzi często internet. Kobiety w ciąży tworzą w sieci dużą i zaangażowaną społeczność – szukają i wymieniają między sobą informację, opisują wyniki badań, zadają pytania innym ciężarnym.

Miesięcznie powstaje średnio ponad 3 tys. publikacji o samym USG i KTG – wynika z badania przeprowadzonego przez markę Pregnabit i Instytut Monitorowania Mediów. Gdzie mamy szukają informacji o badaniach okołoporodowych? Czy ich wiedza na te tematy jest wystarczająca?

Skąd przyszłe mamy czerpią informacje o badaniach okołoporodowych?

By sprawdzić, skąd przyszłe mamy czerpią informacje o badaniach okołoporodowych, IMM zmonitorował w styczniu i lutym 2018 r. ponad 5 tysięcy publikacji zawierających wzmianki na ten temat – postów w mediach społecznościowych, artykułów na portalach i blogach czy komentarzy na forach.

Gdzie mamy szukają wiedzy o badaniach w ciąży

Kontrola stanu dziecka oraz przebiegu ciąży jest bardzo ważnym elementem opieki zdrowotnej nad kobietą, pozwalającym na wczesne wykrycie jakichkolwiek nieprawidłowości. Mamy świadomość, że mimo wielkiej liczby publikacji na temat badań okołoporodowych, nie wszystkie mamy zdają sobie sprawę z ich wagi, nie wiedzą też, czego się spodziewać, o co zapytać lekarza, gdzie szukać wiarygodnych informacji. Potwierdza to raport, który stworzyliśmy przy współpracy z IMM.specjalista ginekologii i położnictwa dr. n. med. Robert Woytoń, dyrektor ds. medycznych marki Pregnabit

Według danych IMM, badania medyczne w trakcie ciąży to temat podejmowany przede wszystkim na portalach (34%), forach internetowych (28%), a także na Facebooku (26%). Oznacza to, że ponad połowa wzmianek pojawia się w internetowych dyskusjach, w których mamy dzielą się nadziejami i obawami związanymi z ciążą oraz zwracają z pytaniami o konkretne kwestie.

Dla kobiet w ciąży szczególnie istotna jest możliwość porozmawiania z kimś, kto miał podobne doświadczenia, dlatego szukają odpowiedzi wśród innych mam. Na forach pytają, w których etapach ciąży powinny odbywać kolejne badania, jak się do nich przygotować, co zabrać ze sobą do szpitala itd. Poza tym przyszłe mamy konsultują między sobą wyniki badań oraz szukają drugiej opinii po zaleceniach lekarza, co do których mają wątpliwości.

Czemu akurat kobiety w ciąży przywiązały się do rozmów na forach? Myślę, że jednym z głównych powodów jest anonimowość, w końcu rozmowy dotyczą często bardzo intymnych, osobistych spraw. Duże znaczenie ma też poczucie przynależności i wsparcia, a także wygoda, bo odpowiedzi pojawiają się błyskawicznie.Magdalena Pawłowska z Instytutu Monitorowania Mediów

Najczęściej w kontekście badań w ciąży powstają publikacje dotyczące USG – średnio ponad 2 tysiące materiałów miesięcznie. Co miesiąc mamy mogą również znaleźć blisko tysiąc treści o KTG, mniej o TSH, morfologii czy glukozie. Z pogłębionej analizy publikacji dotyczących kardiotokografii – jednego z najważniejszych badań w trzecim trymestrze ciąży – wynika, że niemal 60% treści pochodzi z forów internetowych, 19% z Facebooka, a 13% to artykuły na portalach. W dyskusjach na forach mamy przeważnie porównują doświadczenia i wyniki badań. We wpisach zdają relacje z wizyty lub polecają koleżankom “ciężarówkom”, jak o sobie mówią, wykonanie KTG jako odpowiedź na opisywane dolegliwości i niepokoje.

To zupełnie naturalne, że kobiety w ciąży martwią się o stan dziecka i swoimi obawami dzielą z innymi ciężarnymi na forach. Cieszymy się, że znajdują w internecie miejsca, gdzie mogą zapytać o nurtujące je kwestie. Wiedzę zdobytą podczas internetowych dyskusji warto jednak zweryfikować, a jeśli są powody do niepokoju, niezwłocznie udać się do lekarza na badanie. Szybkie wykrycie wszelkich nieprawidłowości może uratować zdrowie, a nawet życie dziecka.Patrycja Wizińska-Socha z Nestmedic, firmy, która opracowała i wdrożyła teleKTG Pregnabit

Cały raport marki Pregnabit i Instytutu Monitorowania Mediów jest dostępny  tutaj .

 

Źródło: informacja prasowa | Zdjęcie główne monkeybusiness/pl.depositphotos.com

5/5 - (2 głosów / głosy)

Data publikacji: 13/04/2018, Data aktualizacji: 08/11/2021

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *