USG, KTG, morfologia, glukoza… W którym tygodniu wykonać badania, kiedy udać się do lekarza, co oznaczają wyniki? Łatwo się w tym wszystkim pogubić, dlatego przyszłym mamom z pomocą przychodzi często internet. Kobiety w ciąży tworzą w sieci dużą i zaangażowaną społeczność – szukają i wymieniają między sobą informację, opisują wyniki badań, zadają pytania innym ciężarnym.
Miesięcznie powstaje średnio ponad 3 tys. publikacji o samym USG i KTG – wynika z badania przeprowadzonego przez markę Pregnabit i Instytut Monitorowania Mediów. Gdzie mamy szukają informacji o badaniach okołoporodowych? Czy ich wiedza na te tematy jest wystarczająca?
By sprawdzić, skąd przyszłe mamy czerpią informacje o badaniach okołoporodowych, IMM zmonitorował w styczniu i lutym 2018 r. ponad 5 tysięcy publikacji zawierających wzmianki na ten temat – postów w mediach społecznościowych, artykułów na portalach i blogach czy komentarzy na forach.
Według danych IMM, badania medyczne w trakcie ciąży to temat podejmowany przede wszystkim na portalach (34%), forach internetowych (28%), a także na Facebooku (26%). Oznacza to, że ponad połowa wzmianek pojawia się w internetowych dyskusjach, w których mamy dzielą się nadziejami i obawami związanymi z ciążą oraz zwracają z pytaniami o konkretne kwestie.
Dla kobiet w ciąży szczególnie istotna jest możliwość porozmawiania z kimś, kto miał podobne doświadczenia, dlatego szukają odpowiedzi wśród innych mam. Na forach pytają, w których etapach ciąży powinny odbywać kolejne badania, jak się do nich przygotować, co zabrać ze sobą do szpitala itd. Poza tym przyszłe mamy konsultują między sobą wyniki badań oraz szukają drugiej opinii po zaleceniach lekarza, co do których mają wątpliwości.
Najczęściej w kontekście badań w ciąży powstają publikacje dotyczące USG – średnio ponad 2 tysiące materiałów miesięcznie. Co miesiąc mamy mogą również znaleźć blisko tysiąc treści o KTG, mniej o TSH, morfologii czy glukozie. Z pogłębionej analizy publikacji dotyczących kardiotokografii – jednego z najważniejszych badań w trzecim trymestrze ciąży – wynika, że niemal 60% treści pochodzi z forów internetowych, 19% z Facebooka, a 13% to artykuły na portalach. W dyskusjach na forach mamy przeważnie porównują doświadczenia i wyniki badań. We wpisach zdają relacje z wizyty lub polecają koleżankom “ciężarówkom”, jak o sobie mówią, wykonanie KTG jako odpowiedź na opisywane dolegliwości i niepokoje.
Cały raport marki Pregnabit i Instytutu Monitorowania Mediów jest dostępny tutaj .
Źródło: informacja prasowa | Zdjęcie główne monkeybusiness/pl.depositphotos.com
Data publikacji: 13/04/2018, Data aktualizacji: 08/11/2021
Dodaj komentarz