Zgaga w ciąży - Badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Zgaga w ciąży

dieta w ciąży
zatwierdzone_merytorycznie - złoty_miniRefluks żołądkowo-przełykowy zwany potocznie zgagą to mimowolne zarzucenie treści żołądkowych do przełyku. Dzieje się tak w chwili, gdy mięśnie zwieracza dolnego przełyku słabną. W ciąży zmniejszone napięcie mięśni występuje najczęściej w wyniku wytwarzanych hormonów oraz  rozwoju płodu. Rosnący maluch uciska na żołądek mamy powodując dyskomfort. Jak sobie poradzić w nagłych przypadkach? Jak zapobiegać? Kiedy konieczna jest wizyta u lekarza? To częste pytania zadawane przez mamy oczekujące z niecierpliwością swojego potomka. Najpotrzebniejsze informacje o przyczynach, sposobach radzenia sobie ze zgagą i nie tylko znajdziesz poniżej.

 

Zgaga w ciąży – przyczyny

Zgaga w ciąży jest jednym z najczęściej zgłaszanych objawów przez przyszłe mamy. Występuje u ok. 60-70% z nich, a częstotliwość jej występowania wzrasta wraz z rozwojem ciąży. Zaburzenia perystaltyki przełyku (ruch wywołujący przesuwanie treści pokarmowych) związane ze wzrostem estrogenu i progesteronu w pierwszym trymestrze powodują problemy z opróżnianiem żołądka. Badania pokazują, że na występowanie uczucia zgagi w ciąży znacznie częściej mają wpływ takie czynniki jak: choroba refluksowa, nadwaga lub otyłość przed ciążą (podwyższony wskaźnik BMI) oraz wiek matki i ciążą mnoga.

Zgaga w ciąży – domowe sposoby w nagłych przypadkach

Kiedy odczuwasz nieprzyjemnie palenie w przełyku to już wiesz, że drażniący śluzówkę kwas żołądkowy wydostał się poza obręb jamy brzusznej. Czasem pieczenie jest tak silne, że zaczynasz kaszleć i zastanawiasz się jak sobie szybko pomóc? Mamy na to radę. Przede wszystkim staraj się zobojętnić palący kwas. Naturalnym zobojętniaczem są migdały. Oprócz właściwości neutralizujących zawierają one również wiele przydatnych minerałów i mikroelementów. Są kopalnią takich związków jak: potas, wapń, magnez, siarka i żelazo. To także doskonałe źródło białka (18-21%) i nienasyconych kwasów tłuszczowych (50-55%). Migdały pomagają nie tylko na zgagę, ale również na mdłości. Wiele kobiet wypija szklankę mleka i czuje natychmiastową ulgę. To dobry sposób, ale zwykle krótkotrwały, gdyż zgaga wraca zwykle po około 1-2 godzinach.

Najlepszym i najbezpieczniejszym środkiem do walki ze zgagą jest wywar z korzenia prawoślazu, który ma właściwości osłaniające i łagodzące większość dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Nasze babcie stosowały również sproszkowaną korę i liście wiązu.

Zgaga w ciąży – leki z apteki

W aptekach jest mnóstwo preparatów łagodzących uczucie zgagi i problemy trawienne. Ich stosowanie należy skonsultować jednak z lekarzem lub z farmaceutą. Od drugiego trymestru można ostrożnie stosować leki takie jak: Rennie, Manti (zawierające węglan wapnia) lub Alugastrin, Mallox (zawierające wodorotlenek glinu lub magnezu). Większość z nich zaliczana jest do tzw. kategorii B, a więc przebadanych na zwierzętach i nie wykazujących ryzyka dla płodu. Leki te jednak nie zawsze są w pełni przebadane pod kątem bezpieczeństwa dla kobiet ciężarnych lub badania nie potwierdziły istnienia ryzyka dla płodu w badanej grupie. Nie ma bowiem jeszcze przeprowadzonych i opublikowanych pełnych badań na temat tego czy leki te przenikają przez łożysko. Leków zobojętniających kupowanych bez recepty nie należy jednak naużywać, gdyż może to prowadzić do zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej u przyszłych mam.

Zgaga w ciąży – działania prewencyjne czyli dieta i zmiana trybu życia

Dieta i zmiana trybu życia ma duże znaczenie w trakcie leczenia i przeciwdziałania zgadze. Przede wszystkim należy zwiększyć częstotliwość posiłków do minimum 4-5 w ciągu dnia. Dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Ostatni posiłek powinien mieć miejsce najpóźniej 3 lub 4 godziny przed snem. Jeśli lekarz wyrazi zgodę zwiększ aktywność fizyczną. Leżąc w łóżku unoś nieco wezgłowie tak, aby żołądek i przełyk tworzyły jedną linię.  Nigdy nie schylaj się bezpośrednio po jedzeniu, bo spowodujesz natychmiastowy zwrot pokarmów do przełyku. Noś luźne ubrania nie uciskające talii.

Zgaga w ciąży – co jeść?

Główny sposobem przeciwdziałania zgadze w ciąży są odpowiednio dobrane produkty żywnościowe. Lekarze zalecają zwykle posiłki niskotłuszczowe i z dużą zwartością białka. Przeciwdziałając zgadze unikaj: tłustych pieczonych i smażonych mięs (lepsze będą gotowane), konserwowanych produktów i pikantnych przypraw.  Herbatę i kawę zastąp herbatkami owocowymi lub naparami z ziół (mięta pieprzowa, melisa lekarska). Całkowicie wyklucz alkohol i papierosy. Mają one nie tylko negatywny wpływ na rozwój płodu, ale dodatkowo podrażniają śluzówkę żołądka zwiększając dolegliwości. Ogranicz cukier, słodkie ciasta i batoniki, a w trakcie nasilenia dolegliwości unikaj soków owocowych i samych owoców, zwłaszcza cytrusów. Ze swojego jadłospisu wyrzuć napoje gazowane.

Zgaga w ciąży –  kiedy czas na wizytę u lekarza?

Zgaga w ciąży może być niezwykle dokuczliwa. Nie należy jednak jej lekceważyć. Nieleczona lub źle leczona może doprowadzić do wielu niekorzystnych zmian w układzie pokarmowym, tj. zapalenie przełyku lub nadżerki. Pamiętaj! Jeśli długotrwale cierpisz z powodu zgagi porozmawiaj o tym ze swoim ginekologiem lub lekarzem rodzinnym. Być może konieczne będzie podjęcie specjalistycznego leczenia.

21/08/2015

Jedna odpowiedź do “Zgaga w ciąży”

  1. bronka333 napisał(a):

    Zarówno przy pierwszym jak i przy drugim dziecku miałam zgagę od samego początku ciąży. Początkowo pomagało picie letniego mleka, ale później ten sposób przestał działać. Na wszelkie Rennie czy Manti miałam odruch wymiotny. Zaczęłam pić mielone siemię lniane Gal kupione w aptece i zgaga mi po tym przechodziła i długo nie wracała. To naturalny i zdrowy sposób 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

logo mamy-mamom.pl