Witaminy w ciąży - sprawdź, jakich witamin potrzebujesz w ciąży - badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Witaminy w ciąży – jakich potrzebujesz?

witaminy w ciąży

W ciąży nie możesz zapominać o witaminach. Najistotniejsze dla Ciebie i Twojego dziecka to kwas foliowy, B1, A, D, E i C. By zapobiec niedoborom, w przypadku niektórych substancji wystarczy zdrowa dieta, a w innych – potrzebna jest suplementacja. Konieczna jest szczególnie przy kwasie foliowym – „witaminie życia”. Sprawdź, jakie witaminy w ciąży są potrzebne.

1. Kwas foliowy – ważny szczególnie na początku ciąży

To wtedy rozwija się cewa nerwowa dziecka. Ten organ zostanie później przekształcony w rdzeń kręgowy i mózg, jednak gdy pojawią się niedobory „witaminy życia”, może stać się to w sposób wadliwy, doprowadzając m.in. do rozszczepu kręgosłupa czy niedomózgowia. Dieta bogata w kwas foliowy jest bardzo ważna, jednak pokrywa ona tylko połowę zapotrzebowania. Z tego powodu potrzebna jest dodatkowa suplementacja, najlepiej rozpoczęta minimum 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę.

Standardowy kwas foliowy nie jest odpowiednio wchłaniany aż przez 50% kobiet. Dlaczego? Powoduje to mutacja genu MTHFR. Aby ją wykryć, wystarczy wykonać proste badanie DNA. Wynik pomoże ustalić odpowiednią dawkę i formę witaminy.

2. Witamina B1 – także ważna dla mózgu

Dzięki witaminie B1 węglowodany przekształcane są w energię, co umożliwia prawidłowy rozwój mózgu, układu nerwowego, mięśni i serca, a także działa antyoksydacyjnie. Zwykle nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji, ale warto zachować bogatą w ten składnik dietę. Produkty, które zawierają witaminę B1 to m.in. zboża (szczególnie żytnie pieczywo), kasza manna, ryby, mięso wieprzowe, warzywa i owoce (np. por, mandarynka, kalafior).

3. Witamina A – mocne kości i zęby oraz dobry wzrok

Działanie witaminy A polega na ochronie komórek organizmu przed uszkodzeniami, zachowaniu skóry w dobrym stanie, a także wzmocnieniu kości i zębów. Substancja ta pozytywnie wpływa też na rozwój wzroku dziecka. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku nadmiar może być szkodliwy – zwiększa ryzyko obecności kłopotów z krążeniem. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A można pokryć jedząc dwie marchewki. Z tego powodu tej witaminy nie należy suplementować.

4. Witamina D – pomaga m.in. przyswajać wapń

Witamina D sprawia, że możliwe jest prawidłowe wchłanianie wapnia, a co za tym idzie – wzmocnienie kości i zębów. Substancja ta zmniejsza również prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy typu 1 i innych schorzeń autoimmunologicznych. W ciąży dobrze spożywać produkty bogate w witaminę D (m.in. ryby, jaja, produkty mleczne czy oleje roślinne), a także korzystać z dodatkowej suplementacji i pamiętać o spacerach w słoneczne dni.

5. Witamina E zmniejsza ryzyko utraty ciąży

Jest więc bardzo ważna na tym etapie. Pozytywnie wpływa też na mózg, wzrok i cały układ nerwowy dziecka, a także jego skórę i mięśnie. Pomaga również chronić płuca, transportować składniki odżywcze i wytwarzać czerwone krwinki. Witamina E znajduje się m.in. w żółtkach jaj, tłustych rybach, olejach roślinnych i zbożach, jednak dobrze dodatkowo ją suplementować.

Zobacz też: Dieta w ciąży. Co jeść, a czego unikać?

6. Witaminy w ciąży – witamina C wpływa na 300 procesów organizmu

Chociaż witamina C znana jest szczególnie jako ta poprawiająca odporność, pomaga także w pracy układu nerwowego i hormonalnego, a także ułatwia w przyswajaniu żelaza. Odpowiednią dawkę tej witaminy można zapewnić, wykorzystując produkty w nią bogate: cytrusy, pietruszkę, truskawki, czarną porzeczkę, pomidory czy paprykę.

 


Przeczytaj również:

14/04/2017

2 odpowiedzi na “Witaminy w ciąży – jakich potrzebujesz?”

  1. Alicja napisał(a):

    Ja zażywam mama dha premium i aż sprawdziłam sobie skład. Oprócz kwasu i wymienionych witamin ma jeszcze magnez. Czy coś wiadomo o zapotrzebowaniu na niego w czasie ciąży? Jakoś nie zastanawiałam się nad tym, bo moje samopoczucie jest super, ale nauki nigdy dość 🙂

  2. werka napisał(a):

    polskie towarzystwo ginekologiczne zaleca na początku ciąży jod, kwas foliowy, dha, a od drugiego trymestru jeszcze magnez i wit D, resztę zapewnia zróżnicowana dieta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

czat