Depositphotos_18034085_original1

Kwas foliowy w ciąży – jak stosować?

Aktualizacja 21 października 2015

zatwierdzone_merytorycznie - złoty_mini Kwas foliowy jest szczególnie istotny dla kobiet w ciąży, tymczasem nasz organizm nie potrafi jej samodzielnie wytworzyć. Wykazano, że przyjmowanie 4 mg kwasu foliowego codziennie przez miesiąc przed spodziewanym zapłodnieniem i jeszcze przez trzy miesiące ciąży - o 75%zmniejsza ryzyko powstania wady cewy nerwowej u dziecka w rodzinach z obciążonym wywiadem ( czyli w tych w których problem ten już wcześniej wystąpił).

 

Spis treści:

  1. Ile kwasu foliowego potrzebujesz w ciąży
  2. Jaki wpływ ma kwas foliowy w ciąży na rozwój płodu
  3. Niedobór kwasu foliowego w ciąży a mutacja genu MTHFR
  4. W jakich produktach znajdziesz kwas foliowy
  5. Kwas foliowy w ciąży a wady cewy nerwowej

Ile kwasu foliowego w ciąży potrzebujesz w ciąży

Każda kobieta planująca ciążę powinna przyjmować profilaktyczną dawkę kwasu foliowego tj. 0,4 mg/dziennie. W czasie ciąży twój organizm również potrzebuje tego składnika. Jeśli spodziewasz się dziecka wówczas jego dawkę powinnaś uzgodnić z lekarzem ginekologiem. Zwykle do końca pierwszego trymestru przyjmuje się kwas foliowy w ciąży w dawce 0,4 - 1 mg/dziennie. Czasem zaleca się jego zażywanie także w drugim i trzecim trymestrze ciąży w ramach profilaktyki anemii. Zwiększenie przyjmowanej dawki kwasu foliowego w czasie ciąży zaleca się jeśli w rodzinie urodziły się dzieci z wadami cewy nerwowej oraz jeśli przyszła mama przyjmuje leki przeciwpadaczkowe czy też jest chora na cukrzycę.

Należy pamiętać, że dieta dorosłego człowieka pokrywa zaledwie 50 % dobowego zapotrzebowania na kwas foliowy. Dlatego też powinnaś sięgać po syntetyczne preparaty kwasu foliowego, które są przyswajalne w 100%

Jaki wpływ ma kwas foliowy w ciąży na rozwój płodu

U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na kwas foliowy jest znacznie większe niż u pozostałych osób. Nie sposób dostarczyć organizmowi potrzebnej dawki tego składnika za sprawą spożywanego jedzenia. Należy wiec zaopatrzyć się w dostępne na rynku preparaty, które pomogą w uzupełnieniu braków, ponieważ niedobór tego składnika może spowodować ciężkie wady wrodzone układu nerwowego dziecka tj. bezmózgowie lub przepuklina oponowo-mózgowa. Pamiętaj, że formowanie mózgu niedobór rdzenia kręgowego kończy się do 7 tygodnia życia płodu, czyli wówczas, kiedy zazwyczaj jeszcze nie zdajesz sobie sprawy z tego, że jesteś w ciąży. W związku z powyższym, jeśli planujesz urodzenie dziecka powinnaś już teraz przyjmować około 400 mikrogramów kwasu foliowego. Innym skutkiem niedoboru kwasu foliowego w czasie ciąży może być niedorozwój łożyska a to z kolei może prowadzić nawet do poronienia.

Kwas foliowy w ciąży reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, pozytywnie wpływa na system nerwowy oraz mózg, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym, usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego miedzy innymi poprzez uczestnictwo w tworzeniu soków żołądkowych, zapewnia prawidłowe i sprawne działanie wątroby i jelit, pobudza procesy krwiotwórcze, zapobiega miażdżycy i anemii oraz chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy). Kwas foliowy nazywany jest także folanem lub folacyną. Jest to rozpuszczalna w wodzie witamina z grupy B (B9).

Niedobór kwasu foliowego w ciąży a mutacja w genie MTHFR

Jest to bardzo popularna mutacja, która bezpośrednio wpływa na przekształcanie tego ważnego składnika. Kobiety, które są nią obciążone powinny przyjmować dużo większe dawki kwasu foliowego oraz witaminy B. W przeciwnym razie ich dzieci narażone są na wady cewy nerwowej a nawet Zespół Downa! Jeśli właśnie przygotowujesz się do ciąży lub jesteś w pierwszych jej tygodniach możesz wykonać proste badanie genetyczne (całkowicie bezpieczne dla dziecka) i w ten sposób ustrzec siebie i malca przed groźnymi powikłaniami. Więcej na ten temat badania genu MTHFR...

Trombofilia_moze_zagrazac_twojej_ciazy

W jakich produktach znajdziesz kwas foliowy

  • Drożdże piwne
  • Pomarańcze i banany
  • Fasola, soczewica, soja
  • Zielone liściaste warzywa a zwłaszcza szpinak, sałata, natka pietruszki.
  • Szparagi, brukselka, brokuły, groszek
  • Ryż, jęczmień, pszenica
  • Żółtka jaj
  • Wątróbka
  • Orzeszki ziemne
  • Sery

Polecamy: Dieta w ciąży. Co jeść, a czego unikać?

Kwas foliowy to bardzo wrażliwa witamina, produkty spożywcze tracą go podczas gotowania czy smażenia a nawet podczas kontaktu ze światłem słonecznym. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że organizm nie przyswaja tradycyjnych folianów. Dlatego też najpierw musi je rozłożyć do kwasu foliowego w trakcie tej „obróbki” tracimy niemal połowę folianów.

Kwas foliowy w ciąży a wady cewy nerwowej

Na 1000 żywych urodzonych dzieci 2-3 dzieci ma wady układu nerwowego. Umieralność wśród tych dzieci wynosi 0,89 na 100 urodzonych. Podłożem problemu jest fakt, że wady cewy nerwowej powstają w pierwszym miesiącu ciąży czyli wtedy gdy kobieta najczęściej nie zdaje sobie sprawy, że w jej łonie rozwija się życie. Na wyżej wymienione schorzenie wpływ ma środowisko jak i również pewne uwarunkowania genetyczne. Zwiększone ryzyko powstania wad cewy nerwowej występuje:

  • W rodzinach gdzie problem ten pojawił się już wcześniej( do IV pokolenia wstecz)
  • U matek z podwyższonym poziomem płodowego białka
  • U matek chorych na cukrzycę
  • U matek przyjmujących leki przeciw padaczkowe

Jedynym sposobem na zmniejszenie ryzyka wystąpienia tego rodzaju powikłania jest stosowanie odpowiedniej diety. Przede wszystkim musi ona być obfita w kwas foliowy. Kobiety, które planują ciążę powinny pamiętać o tym aby dostarczać organizmowi kwas foliowy zarówno w sposób naturalny jak i za pomocą odpowiednich preparatów. Badania wykazały, że w rodzinach obciążonych ryzykiem występowania wad cewy nerwowej przyjmowanie przez kobietę codziennie przez miesiąc przed spodziewanym zapłodnieniem i jeszcze przez trzy miesiące ciąży zmniejszyło ryzyko o 75%.

Zobacz też: Jakie badanie warto wykonać planując ciążę?

16/06/2015

Dodaj komentarz

*