Niepłodność u kobiet a styl życia - Badaniaprenatalne.plBadaniaprenatalne.pl

Niepłodność u kobiet a styl życia

kondycja przed ciążą

Czy wiesz, że zarówno Twój styl życia, jak i nawyki żywieniowe są nie bez znaczenia jeśli chodzi o płodność? Orientujesz się już pewnie, iż jedną z przyczyn niepłodności u kobiet są zaburzenia owulacji. Odpowiedni styl życia oraz dieta zmniejsza ryzyko wystąpienia wyżej wymienionych nieprawidłowości aż o 80%!

Badania wskazują, iż problem niepłodności dotyczy aż jednej na 6 par, a aż 18-30 % tych przypadków wynika właśnie z problemów z owulacją. Stąd też opracowany został system punktacji czynników dotyczących zarówno diety jak i sposoby życia, które mają kluczowe znaczenie jeśli chodzi o problem niepłodności spowodowanej zaburzeniami owulacji.

Wśród wyżej wymienionych czynników znaleźć można :

  • Ilość spożywanego żelaza
  • Aktywność fizyczna
  • Wskaźnik masy ciała (BMI)
  • Stosunek tłuszczów mono-nienasyconych do trans
  • Zażywanie dodatkowych witamin
  • Spożycie białka
  • Spożycie węglowodanów
  • Spożycie nabiału

W toku badań stwierdzono, iż kobiety cieszące się najlepszą płodnością jadły zarówno mniej tłuszczów trans jak i produktów o wysokim indeksie glikemicznym. W ich diecie znalazło się także więcej białka pochodzenia roślinnego niż zwierzęcego, spożywały więcej błonnika i żelaza, a także w pełni pokrywały zapotrzebowanie organizmu na witaminy.

Nie bez znaczenia jest także fakt, iż spożywały one więcej produktów mlecznych o wysokiej zawartości tłuszczów i jednocześnie mniej tych odtłuszczonych.
Kobiety te cechował również niższy współczynnik BMI oraz wysoka aktywność fizyczna. Co ciekawe badania wykazały, iż na związek z wyżej wymienionymi czynnikami wpływających na płodność kobiety nie ma wpływu ani wiek kobiety, ani też ilość przebytych ciąż.

bezskutecznie_starasz_sie_o_dziecko_2

Jak zmniejszyć ryzyko bezpłodności

Bezpłodność jest jedną z chorób z grupy rozwijających się. Możesz natomiast zmniejszyć ryzyko rozwoju bezpłodności zmieniając swój dotychczasowy styl życia. Poniżej znajduje się kilka pomocnych wskazówek jak tego dokonać.

Dieta

Zapewne wiesz już, że kobiety powinny ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych. Bardzo korzystne natomiast jest spożycie ryb. Dieta kobiety powinna zawierać także produkty pełnoziarniste. Czy wiesz, że kobiety będące na tak zwanej „diecie”, czyli innymi słowy odchudzające się, są bardziej narażone na zaburzenia płodności? Szczególnie jeśli dieta ta jest bardzo rygorystycznie niskokaloryczna. Z kolei wegetarianki mogą mieć problem z płodnością z powodu braku składników odżywczych takich jak np. witamina B12, cynk, żelazo oraz kwas foliowy.

Alkohol

Alkohol wpływa negatywnie zarówno na płodność jak i na rozwijający się później płód, dlatego też należy unikać jego spożycia.

Palenie papierosów

Palenie jest jedną z przyczyn obniżenia płodności, w związku z tym jest ono raczej nie wskazane przy problemach z płodnością.

Wypoczynek

Organizm człowieka od czasu do czasu potrzebuje odpoczynku. Szybkie tempo życia oraz brak czasu na relaks nie są sprzymierzeńcami płodności. Zawsze powinnaś znaleźć chwilę na zasłużony odpoczynek.

Aktywność fizyczna

Zbyt intensywna aktywność fizyczna również nie sprzyja płodności. Nie oznacza to, iż powinnaś w ogóle zrezygnować z wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń. Płodności sprzyja umiarkowane tempo aktywności fizycznej.

Owoce i warzywa

Regularne spożywanie – kilkakrotnie w ciągu dnia – owoców i warzyw pozytywnie wpływa na płodność kobiety.

Nadwaga

Zaleca się pozbycie się kilku „nadprogramowych kilogramów”. Kobiety borykające się z nadwagą, bądź też otyłością mają bowiem mniejszą płodność.

Zobacz też: Bezpłodność u mężczyzn 

Przeczytaj również:

17/06/2015

Możliwość komentowania jest wyłączona.

logo mamy-mamom.pl